Uitgelicht: M. Arendsen en het Kunstenaarsfonds

Maud Verheijen 5 december 2020

Een interview, ongebruikelijker dan gewoonlijk – via de telefoon en niet in een atelier. Dat deed niet onder voor het verhaal van kunstenaar Mathisse Arendsen die ik sprak in het tweede interview van de serie Kunstenaars die van het Kunstenaarsfonds hebben genoten. Na de bijdrage van het Kunstenaarsfonds in 2016, hebben wij ook afgelopen periode zijn aanvraag weer mogen honoreren. Wij spraken met elkaar over:

Het ontstaan van Mathisse Arendsen als kunstenaar

Mocht u Arendsen tegenkomen en hem vragen wat zijn beroep is, dan zal hij u antwoorden dat dat niet direct te omschrijven is in zijn totaliteit. Hij zal u melden dat hij hoofdzakelijk het verband aan het zoeken is tussen abstract en natuurgetrouwd beeld in de beeldende kunst. Wellicht een algemeen antwoord, maar gezien zijn werkwijze past deze beschrijving perfect. Voor Mathisse Arendsen was het kunstenaarschap hem al vroeg op het lijf geschreven, als kind vond hij vernuftige oplossingen voor het gebrek aan geld dat hem de materialen die hij nodig had onthield. Zo verving hij papier voor de vale witte achterkant van een stuk behang, hij welke in gelijke delen deelde. Zijn schrijfgerei kwam van twijgjes uit het bos, gebrand in de potkachel tot houtskool. Voor de gelaagdheid van zijn tekeningen, diepte en schaduw, gebruikte hij het licht van een kaars. Zo speelde hij met plasticiteit. Tegenwoordig kunt u hem niet meer vinden met behangpapier en twijgjes in het bos, maar met 100 x 100 doeken in zijn atelier. Waar hij overigens vroeg op de dag te vinden is, zo vroeg als zijn vrouw het toelaat, en wellicht alleen maar niet eenzaam.

Elk materiaal heeft hij al gehad, zo lijkt het, maar nu blijft hij trouw aan zijn olieverfschilderijen.

De filosofie van zijn werkwijze

In de ochtenden op het atelier werkt Arendsen interdisciplinair. Zo is hij van mening dat een beeldend kunstenaar zich niet moet beperken tot één enkele stijl, maar de gewaagde stap moet nemen om telkens een nieuwe stijl eigen te maken. Deze mening is niet uit het niets ontstaan maar heeft hij geleefd, van stoeptekeningen en bioscoopborden schilderen in Parijs, om vervolgens Huwelijks- en geboortekaarten maken, naar zelfs muur- en raamschilderingen. Elk materiaal heeft hij al gehad, zo lijkt het, maar hij blijft nu trouw aan zijn olieverfschilderijen. Hoewel er veel mensen in het comfort van eenzelfde stijl blijven, springt Arendsen elke serie weer in het diepe van een nieuwe stijl. Af en toe is deze sprong te groot, en bouwt hij een brug van stijl naar stijl, een synthese noemt hij dit zelf.

Een nieuw schilderij begint met een leeg doek, een doek dat de potentie heeft om alles te worden, maar de blauwdruk is al af in het hoofd van Arendsen.

Het ontstaan van een nieuw werk

Een nieuw schilderij begint met een leeg doek, een doek dat de potentie heeft om alles te worden, maar de blauwdruk is al af in het hoofd van Arendsen. Het doek is 100 x 100, vierkant, zonder dat het de kijker al beïnvloedt in een bepaalde richting, en de mens staat centraal in zijn werk. Het doel van deze insteek is anderen iets mee te geven, zoals troost of erkenning. Een nieuwe serie creëren duurt de ene keer langer dan de andere keer, naargelang de arbeidsintensiviteit van de nieuwe stijl. Van belang is dat de basis een zuiver natuurgetrouwd beeld is, alvorens eventueel te abstraheren naar een abstract schilderij. Alleen met deze natuurgetrouwde basis is een werk eerlijk, vindt Arendsen. Hij refereert naar andere lijnen van bijvoorbeeld Picasso of Mondriaan, die beiden starten met deze basis alvorens te abstraheren.

Zijn werken

Mathisse Arendsen is het meest trots op zijn huidige serie, die nog in ontwikkeling is en waar wij nog even op zullen moeten wachten. De kunstenaar hoopt deze snel te kunnen exposeren, wanneer de omstandigheden het toelaten. Op de tweede plaats als favoriet valt echter het werk uit de serie “De Bijbel in Beeld”, de reden hiervoor is dat de kleuren hier de hoofdtoon voeren en zo spreken zij van Arendsen zijn bekwaamheid hiermee. Onderstaande foto’s laten enkele werken zien uit deze serie. U kunt zijn werken volgen via zijn site: https://www.artm.nl of als u benieuwd bent welke van zijn werken nog in de collectie van Beeldend Gesproken beschikbaar zijn, kijk dan even op deze link.

Het kunstenaarsfonds

Afgelopen herfst hebben wij Arendsen voor de tweede maal mogen ondersteunen met een bijdrage van het Kunstenaarsfonds, met als doel de aanschaf van nieuwe materialen. Deze financiële steun is Arendsen van harte welkom en biedt de mogelijkheid om aan een nieuwe serie te beginnen. De filosofie van het Kunstenaarsfonds sluit goed aan bij die van Arendsen, waarbij zelfontwikkeling de hoofdtoon voert. Stichting Vrienden is dankbaar dat zij juist die kunstenaars kan ondersteunen die een sprong in het diepe willen maken en zichzelf verder willen ontwikkelen of dit nou op het gebied van stijl, materialen of andere kunstvormen is. 

Word Vriend en doneer op rekeningnummer: NL 73 TRIO 0197 959040
ten name van Stichting Vrienden van Beeldend Gesproken (ANBI-status)